Over onze workshops


Workshop | Kernkwaliteiten/kernkwadrant:

We gaan in “spel” vorm op zoek naar ieders kernkwaliteiten en uitdagingen.

Achtergrond kernkwadrant theorie: Iedereen kan zich wel eens ergeren aan het gedrag van een ander. We vinden anderen lastig en vinden dat iemand eens z´n best zou moeten doen om zijn gedrag te veranderen. Maar bestaan er eigenlijk wel “lastige” mensen? Volgens bedrijfskundige Daniel Ofman is het antwoord nee! Ieder mens bezit bepaalde kwaliteiten die enorm van elkaar kunnen verschillen. Een groot verschil hierin kan bepaalde wrijving tussen personen opleveren. Om meer inzicht in deze onderlinge verhoudingen te krijgen, ontwikkelde Daniel Ofman een kernkwadrant waarin duidelijk wordt waarom die wrijving ontstaat. Iemands kernkwaliteit kan namelijk recht tegenover het gedrag staan waar men allergisch voor is. Vervolgens geeft Daniel Ofman, hoe een kernkwaliteit kan doorschieten naar een valkuil en op welke manier hij de uitdaging kan aangaan om zijn gedrag aan te passen.

  • Kernkwaliteit: de kernkwaliteit is iemands natuurlijke positieve eigenschap, die niet is aangeleerd. Dit sterke punt van de persoonlijkheid kan echter doorschieten waarbij de kracht een zwakte wordt. Voorbeeld: perfectionistisch.
  • Valkuil: in geval van uitschieten spreekt Daniel Ofman een valkuil, waarbij de eigenschap een negatieve uitwerking op de omgeving heeft en ook de persoon zelf in de weg zit. Voorbeeld: te lang bezig zijn, muggenziften.
  • Uitdaging: het positief tegenovergestelde van de valkuil is de uitdaging, die een goede aanvulling op de kernkwaliteit is. De uitdaging zorgt voor meer balans. voorbeeld: op tijd stoppen.
  • Allergie: de allergie staat lijnrecht tegenover de kernkwaliteit. Wanneer iemand doorschiet in zijn uitdaging die aan de kernkwaliteit gekoppeld is, ontstaat het gevaar dat de eigenschap in een allergie ontaardt. Voorbeeld: slordig en ongeorganiseerd.

Workshop | Feedback geven en ontvangen:

Je krijgt handvaten om eenvoudig feedback te geven en te ontvangen.

Waarom feedback?

  • Om continu verbeteren mogelijk te maken; de basis voor verbeteren is feedback geven en ontvangen.
  • Voor teams is het kunnen geven en ontvangen van feedback essentieel om te leren leren.

Wat is het doel van deze workshop?

  • Vergroten inzicht in het geven én ontvangen van feedback
  • Het oefenen met het geven én ontvangen van feedback

Workshop | “Anders denken, anders kijken”:

Op een andere manier kijken naar de wereld om je heen. Een veranderende omgeving om ons heen vraagt soms om op een andere manier te kijken en te denken. En om een andere rol op te pakken. Hoe doe je dat?

Deze workshop gaat over hoe je op een andere manier kunt denken en kunt kijken naar de wereld om je heen. En hoe je om kunt gaan met veranderingen/problemen/enz waar we dagelijks privé en zakelijk mee geconfronteerd worden. Wij willen jullie graag een aantal handvaten aanreiken in deze workshop. Het is een korte workshop. Wel is dit een andere workshop, dan de workshops die je vaak vanuit het werk gewend bent. Het gaat niet zozeer om het leren van iets maar meer over ontdekken.

Alvast even een voorproefje: wat zie jij? De oude vrouw of de jonge vrouw? En wat ziet je collega? En wat is dan waar? En wat is dan goed?


“Geen doel is te ver, als je plezier hebt in wat je doet.”